måndag 1 juli 2013

#259 - Deliverance

Svensk titel: Den sista färden
Land: USA
Längd: 109 min
År: 1972
Regissör: John Boorman

Naturäventyraren Lewis Medlock (Burt Reynolds) tar med sina vänner på en paddlingstur nerför för fiktiva floden Cahulawasse River, strax innan floden skall dämmas upp intill ett kraftverksbygge. I den amerikanska obygden uppe i Appalacherna ställs äventyrspaddlarna inför långt större prövningar än de någonsin kunnat ana.

Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara denna film utan att behöva spoila för mycket. Filmens handling är ingen jätte grej direkt, däremot är karaktärernas agerande intressantare och det är det som för handlingen framåt. Dock hade jag önskat att tempot var lite högre. Men det är en kortare film, så det funka ändå. Personligen så känner jag att delar av filmen är skit bra och andra delar inte alls. En ojämn film, för min del i alla fall. Vill man se en film som bryter mot vad man är van att se så tycker jag absolut att man ska kika in John Boorman's Deliverance!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar