måndag 8 juli 2013

#261 - Touch of Evil

Svensk titel: En djävulsk fälla
Land: USA
Längd: 112 min
År: 1958
Regissör: Orson Welles

Den mexikanske agenten Mike Vargas (Charlton Heston) och hans fru Susan Vargas (Janet Leigh) åker på smekmånad till en amerikansk gränsstad. Väl där inträffar en rad händelser som inte kan tolkas som något annat än en konspiration.



Till att börja med så måste jag ta upp att; vissa regissörer ska stå BAKOM kameran och inte framför! De tre regissörer som jag verkligen tycker borde stanna där är Woody Allen, Clint Eastwood och (givetvis) Orson Wells. Denna gång så ser vi honom som polis i hans egen film Touch of Evil som är en film-noir med en relativt lättsam historia (i alla fall om man ska jämföra med andra filmer jag sett i samma genre).

Öppningsscenen till denna film var helt magisk och höjde verkligen ribban ordentligt till denna film. Nu när jag skriver detta så vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva denna scen, utan jag väljer att lägga in klipper här nedanför. KIKA IN! Dessvärre så var storyn aningen tunn till denna film och jag tycker att det var lite småtraggligt fram till slutet då det blev mer intressant igen. Welles ger oss dock en hel del sköna scener, men jag vet att det finns mycket bättre just inom denna genren! Men bara öppningsscenen tror jag gör att denna film hamnat med på listan, för det är sjukt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar