lördag 13 juli 2013

#264 - باب الحديد

Original titel: Bab el Hadid 
Engelsk titel: The Iron Gate / Cairo Station
Svensk titel: Kairo Centralstation
Land: Egypten
Längd: 95 min
År: 1958
Regissör: Youssef Chahine

En krympling som arbetar på Kairo Station trånar efter femme fatale Hanomeh. När han bekänner sin kärlek till henne så avfärdar hon honom. Hennes man arbetar för arbetarnas rättigheter.


För att vara den första egyptiska film som jag sett så vart jag riktigt imponerad. Efter att ha tittat på två delar av The Story of Film på SVT2 (finns på SVT-play för den som är intresserad att kika in) så var det mycket fokus kring 50-talet, den neorealistiska eran och övriga länder/världsdelar som började uppmärksammas mer än USA:s Hollywood. SVT har filmsommar nu i sommar med filmer som hänger ihop med vad som tagits upp under dokumentären story of film. Jag rekommenderar verkligen att hålla utkik i tv-tablån för vilka filmer som sänds ihop med detta. När denna film dök upp så dök jag ner i boken och såg att: ah, en till ifrån listan!

Youssef Chahine plockar verkligen fram de ärliga känslorna hos de olika karaktärerna i denna film på ett sätt som gör det lite obehagligt emellan åt. Skådespelarna tar ut svängarna ordentligt och filmen får en sådan realism att det blir en nagelbitande historia som vi får följa. Kamera-arbetet sätter en stor prägel. Men också att Chahine vågar ta ut svängarna gör att den känns väldigt unik för sin tid. En speciell scen jag tänker på är när skådespelerskan Hindi Rostom's karaktär blir helt genomblöt och ska gå hem för att byta om. Då ser vi henne i ett tunt, vitt linne så mycket av kroppen syns genom det blöta tyget. Detta hade aldrig gått för sig i exempelvis USA.

Berättelsen i sig säger kanske inte så mycket när man läser handlingen. Men det är en väldigt mörk film. Även om den har en del komiska drag emellanåt så är den främst mörk. Detta tycker jag är en grym touch, med tanke på att det i grunden är en kärlekshistoria. I min bok läser jag även (och detta togs upp i dokumentär-serien med) att denna film inte gillades i hemlandet när den kom utan upptäcktes först långt senare. Det står även att det gjordes otroligt mycket filmer ifrån t.ex. afrika och arabländerna under denna tid, men att de aldrig fick någon genomslagskraft och väldigt få filmer finns att få tag i.

Jag vet ej hur svår denna film är att få fatt i. Någonstans på nätet lär den ju cirkulera med text som man kan förstå och denna rekommenderar jag verkligen. Finns så mycket jag vill ta upp ifrån denna film, dock låter jag det ligga och hoppas att någon tar sig tiden att se denna fantastiska film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar