onsdag 10 juli 2013

#263 - Dead Man

Svensk titel: Dead Man
Land: USA
Längd: 121 min
År: 1995
Regissör: Jim Jarmusch

William Blake (Johnny Depp) blir genom en händelse laglös i Västerns utmarker. På sin resa genom vildmarken lämnar han ett spår av kroppar efter sig...




Med en otroligt grym start så blev jag otroligt förvånad hur insatt jag kunde bli i en western film. Trots att jag är allätare när det kommer till film, så är jag inget big-fan av alla genres. Western är en genre som inte riktigt är min stil, men är det bra så kan det självfallet fortfarande vara bra! Detta är nog en av de underligaste western-filmer som jag har sett. Känns lite "fantasy" över filmer och stämningen som verkligen satte sina rötter i början av filmen fortsatte dock inte i samma tappra andra igenom hela berättelsen. Vilket gjorde mig lite besviken en bit in i filmen.

Johnny Depp är verkligen otroligt bra i denna film! Främst i början av filmen. Depp är inte bland mina favoriter, men han är sjukt duktig på att gestalta de karaktärer som han tar sig an. Precis som på postern så är filmen alltså i svart/vitt. Jarmusch har ett grymt bildspråk och håller regin på topp bitvis. Jag må låta lite negativ om filmen, men så är inte fallet. Även om jag personligen inte vart helt nöjd, så var det en kul filmupplevelse. Gillar man western eller bara se en annorlunda typ av film i western-stuk så får man ju inte bara missa denna rulle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar