fredag 19 juli 2013

#266 - Mean Streets

Svensk titel: Dödspolarna
Land: USA
Längd: 107 min
År: 1973
Regissör: Martin Scorsese

I Little Italy på Manhattan driver polarna Johnny Boy (Robert De Niro) och Charlie (Harvey Keitel) omkring och sysslar med småbrott. Charlie är i hemlighet ihop med kompisens kusin Teresa (Amy Robinson). Han vill gå med i maffian.



Martin Scorsese's är en av mina personliga favoritregissörer. Även om hans filmer inte alltid är de bästa så gillar jag hans stil! Bästa verken (enligt mig) är Goodfellas (1990), Hugo Cabret (2011) och främst The Departed (2006). Så jag hade förväntningar på denna film då jag hörde gott om den ifrån dokumentären ifrån Goodfellas-blurayen. Dessvärre blev nog förväntningarna lite höga. Dock tycker jag alltid att det är kul att se första filmen av stora regissörer. Även om filmen inte är något jippo idag så tror jag att den kan varit aningen banbrytande när den kom -73. Det som var intressantast i denna film var just att man kunde se början av Scoresese's regi och stil som har utvecklats igenom alla år. Stilen fanns redan från start! Det oberäkneliga och våldsamma maffiasnubbarna som jag tycker han är mästaren på att plocka fram. För mig var det ingen speciell film i sig, men detta var riktigt coolt att se! De Niro var det som höjde filmen, för att nämna något. Riktigt bra levererat för att vara så tidigt! Men nu är ännu en film avprickad och jag tror faktiskt nästa film blir redan ikväll igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar