tisdag 9 juli 2013

#262 - Good Bye Lenin!

Svensk titel: Good Bye Lenin!
Land: Tyskland
Längd: 121 min
År: 2003
Regissör: Wolfgang Becker

Den unge mannen Alexander (Daniel Brühl) protesterar mot regimen i Östtyskland år 1989. Hans mor Christiane (Katrin Sass), som är en trogen partianhängare, ser honom bli arresterad under en demonstration. Chockad får hon en hjärtattack som leder till koma. När hon åter vaknar har muren fallit. Alexander gör allt för att upprätthålla skenet av att är som tidigare för att inte göra henne upprörd, vilket skulle kunna skada hennes bräckliga hjärta.




Denna tyska film läste jag till mig att den skulle vara ett underhållande drama. Filmen tog en väldigt allvarlig start (vilket jag inte var beredd på), utvecklades till det jag hade läst om och dessa två "stilar" möter varandra igenom resten av filmen. Även om filmen inte berörde mig till den utsträckning som den skulle kunna gjort så gillar jag verkligen stilen i filmen. Den berör lite lätt och storyn håller hela filmen igenom. Att följa Alexander som gör allt som står i sin makt för att skydda sin mor skapar en sorts levande känsla i filmen som Becker har regisserat fram väldigt bra. Filmen i sin helhet är inte jätte märkvärdig egentligen. Dock har den det där lilla extra som håller gnistan uppe filmen igenom och gjorde att filmen var underhållande rakt igenom, trots en trög/förvånande start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar