söndag 21 juli 2013

#268 - Dirty Harry

Svensk titel: Dirty Harry
Land: USA
Längd: 102 min
År: 1971
Regissör: Don Siegel

Filmen handlar om en seriemördare, som kallar sig "Scorpio", som skickar ett brev till polisen där han förklarar att han gladeligen mördar en person om dagen om de inte betalar honom 100 000 dollar inom 24 timmar. Det blir upp till inspektör "Dirty" Harry Callahan (Clint Eastwood) att hitta mördaren innan någon mer faller offer för honom.

Polisfilm i hög realism när vi ser Clintan som inspektör Callahan i Dirty Harry. Jag som egentligen tycker Eastwood är så mycket bättre bakom kameran än framför tyckte att han gjorde en väldigt bra prestation i denna film. Kanske beror detta på att jag föredrar honom som snut inne i storstaden, än ute på prärien som cowboy. Jag vet inte.

Jag har tidigare hört talats om Dirty Harry och dratt mig för att se den då jag, som sagt, inte är något Clintan fan. Filmen var allt annat än jag hade väntat mig. Callahan är ju som vilken filmsnut som helst egentligen. Dock finns han i en mer realistisk värld än i en filmvärld. Detta blir en "krock" med verkligheten där Callahan inte kan göra de där coola "bad cop" grejerna utan konsekvens. Realismen i filmen höjer verkligen stämningen. På många håll är filmen väldigt mörk i bilden under nattetid och detta tycker jag också bidrar till att: såhär är det på riktigt. Siegel har valt bort de där snygga ljussättningarna och behållit det realistiska i bilden.

Nu kanske många tror att: "ahmen, en sådan där fartfylld actionfilm är vi ju trötta på". Lugn! Jag ska gladeligen avslöja att det faktiskt är en hyfsat stillsam film med väldigt intressanta vändningar. Här kan man tydligt se hur de små faktorerna i filmen bygger upp stämning och känsla. Trots att jag inte kände att denna film var något speciellt när jag såg den, så känner jag såhär i efterhand hur grym den faktiskt var! Sen vet jag inte om jag kommer se de övriga Dirty Harry-filmerna som kom efter denna, kanske är någon mer med i boken. Jag vet inte. Men det var en kul filmupplevelse där jag blev positivt överraskad, sånt gillar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar