fredag 19 juli 2013

#267 - 乱

Engelsk titel: Ran
Svensk titel: Ran
Land: Japan/Frankrike
Längd: 160 min
År: 1985
Regissör: Akira Kurosawa

En krigsherre har beslutat sig för att dra sig tillbaka och att överlämna makten till sina tre söner, Taro, Jiro och Saburo. En av sönerna, Saburo, vänder sig emot faderns plan och anser att den bara kommer leda till splittring, men krigsherren blir rasande på Saburo och förvisar honom ut ur sitt rike.

Från Scorsese första film till Kurosawa's sista. Ran är en film som är baserad på Shakespears pjäs "King Lear" men utspelar sig i 1500-talets Japan. Då jag inte är något Shakespear fan så kan jag inte uttala mig mer om detta. Dock kände jag av redan ifrån början av filmen att det kändes som det var väldigt mycket "teater" över filmen. I Sverige där vi inte har några s.k. renodlade filmskådespelare utan hela eliten är ifrån teatern så märks detta i hur de agerar. Ibland funkar det, ibland inte. Men här var det mer som om det var filmat som en teater och detta tyckte jag föll väldigt mycket i filmen. Visst, det är en fin film och det var en krigsscen som var ungefär 1 timme in i filmen som var riktigt snyggt gjord. I övrigt så kände jag att det inte gav mig så mycket och det var lite rörigt.

Även om denna film inte är med på listan så såg jag Baz Luhrmann's Romeo+Juliet (1996) som är en moderniserad filmversion av Shakespears "Romeo & Julia". Även om jag inte kände att teater repliker/uppbyggnad ska ut i film så tycker jag att Baz gjorde det på ett intressant sätt. Det var ingen unik film i mina ögon, men det var lite konstigt att se en film på det viset och det gjorde det intressant! Nu blev det lite off topic och mycket Shakespeare kände jag, men så kan det gå ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar