fredag 28 mars 2014

#303 - Eraserhead

Svensk titel: Eraserhead
Land:
 USA
Längd: 89 min
År: 1977
Regissör: David Lynch

Filmen, som är en blandning av fantasi och verklighet, handlar om fabriksarbetaren Henry Spencer och hans mardrömmar.





Detta är då David Lynch debutfilm som kom 1976.  Ska jag sätta någon sorts genre på denna film blir det nog en blandning av mysterium/drama/surrealism. Om det något som jag kommit fram till när vi hamnar i "facket" surrealism är det att: det är svårt att beskriva! Filmens handling är något utöver det vanliga, även om det inte är jätte spektakulärt egentligen. I början var jag ganska ointresserad. Men ju längre in i filmen man kom, desto mer intressant blev den. Sen kommer vi ju till frågan huruvida bra jag förstod filmen.. Fast det gör inte så mycket. Kommer jag se filmen igen vet jag mer vad som väntar och det i sin tur gör att man kommer kunna ta in filmen på ett annat sätt!

För att "gå in" mer på filmens tekniska delar spelade ljudet in väldigt mycket. Det gillade jag. Filmen hade dessutom inte allt för mycket dialog, utan det mesta berättades med bildspråket. Detta har jag hyllat tidigare och jag uppskattar det lika mycket när det dyker upp regissörer som jobbar på det sättet. Slutligen vill jag ta upp de grymma övergångarna vissa scener hade. Riktigt snygga på enkla medel. Nu har jag sett 2 Lynch filmer och har 2 kvar på listan. Men jag tror det kommer bli fler filmer jag kommer se av honom då det är en riktigt intressant regissör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar