lördag 15 mars 2014

#301 - The Third Man

Svensk titel: Den Tredje Mannen
Land:
Storbritannien
Längd: 104 min
År: 1949
Regissör: Carol Reed

Kioskromanförfattaren Holly Martins (Joseph Cotten) anländer till efterkrigstidens Wien för att hälsa på sin gamle vän Harry Lime (Orson Welles) men möts av beskedet att denne omkommit i en mystisk bilolycka. Han fångas upp i en väv av kärlek, svek, olagligheter och mord och finner sig snart jaga sin barndomsväns spöke genom Wiens trånga gränder och mörka kloaksystem på jakt efter sanningen.

Vad är inte bättre än att vakna en lördagsmorgon med att slänga på en gammal hederlig film-noir. Ifrån UK denna gång och inledningsvis under förtexterna kom det en igenkännande melodi som jag inte hört på många år. Jag gissar på att det är ifrån denna film den är känd. Det tråkiga med denna melodi var att jag inte tyckte den passade in alls under resten av filmen. Då det var en relativt mörk historia (som är standard för film-noir) tyckte jag denna melodi förstörde stämningen lite. Soundtracket till denna film består av enbart denna låt och aa.. Nä, det funkade inte för mig helt enkelt. Lyssna själva här:


Men för att släppa lite på musiken och gå in i själva filmen tycker jag att fotot och ljussättning var i bra skick. Av någon anledning brukar man lägga ner lite extra krut på detta i film-noir filmer (baserat på de som jag har sett i alla fall). Orson Welles och Joseph Cotten gör helt okej prestationer. Bortsett ifrån Reed's val av musik (utgår ifrån att det är regissörens val) tycker jag att han gjort ett bra jobb med regin och stämningen i bilderna. Det enda jag hade önskat var att det lagts ner lite mer krut på det mörka, för det är ju det en "äkta" film-noir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar