fredag 4 april 2014

#304 - Ali Zaoua, prince de la rue

Svensk titel: Ali Zaoua
Land:
Marocko, Tunisien, Frankrike & Belgien
Längd: 99 min
År: 2000
Regissör: Nabil Ayouch  

Ali är ett gatubarn i Casablanca som tillsammans med sina vänner håller sig undan det lokala gänget bestående av hemlösa barn som leds av den döve Dib. En dag attackeras Ali och hans vänner av gänget, vilket slutar med att Ali dödas. Förtvivlad svär Alis bäste vän att han ska få en riktig begravning. Men det är inte många som tror på och vill hjälpa en liten fattig pojke,

Inledningen till denna film startade mycket gripande när Ali dödas. Realismen som lägger sig över filmen är väldigt rå och man får upp nyfikenheten i vad som nu ska hända igenom resten av filmen. Dessvärre tyckte jag att filmen tappade intresse ju längre in i filmen man kom. Förvisso är det en rå/ärlig skildring av hur det är att leva på gatan. Men mina tankar kopplades till Guds Stad (2002) som jag kan tycka ligger relativt likt denna film till sättet. Men GS har så mycket mer än vad denna filmen hade, på alla plan. Kul dock att se en film från ett land jag ej sett film ifrån förut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar