onsdag 12 mars 2014

#299 - Beau travail

Svensk titel: Beau travail
Land:
Frankrike
Längd: 90 min
År: 1999
Regissör: Claire Denis

När Galoup (Denis Lavant) försöker anpassa sig till ett civilt liv tänker han på sitt förflutna i den franska främlingslegionen. Speciellt tänker han på den händelse som ledde till hans förödmjukande avsked. När Galoup var i tjänst i Djibouti i Afrika var han utbildningsansvarig för en grupp unga legionärer. Allt gick bra tills en ny rekryt, Sentain (Grégoire Colin), anlände. Sentain var en modig och rättvis man och vann snabbt respekt till sin överordnade, Forestier (Michel Subor), som Galoup högaktade. Avundsjukan plågade Galoup som försökte misskreditera Sentain.

Ibland dyker de där filmerna upp som är för "tunga" för att man riktigt ska förstå innebörden. Denna film av Claire Denis var en sådan upptäckte jag redan 10 minuter in i filmen. Jag tycker alltid det är tråkigt när jag inte kan få skriva av mig från en film som jag inte kunnat förstå. Men för att lyfta något så var filmen i första hand berättad med bildspråket, det uppskattade jag väldigt mycket. Allt få filmskapare tänker på hur mycket kraft det faktiskt finns i bara bilden! Det audiovisuella är mer en komplettering till bilden i många fall, så som jag ser på det i alla fall. Kanske att man ser om denna någon gång och kanske då får en bättre insikt i filmen. Vill man se något annorlunda tycker jag absolut att man ska kika in denna franska film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar