tisdag 11 mars 2014

#297 - Kiss of the Spider Woman

Svensk titel: Spindelkvinnans kyss
Land:
USA/Brasilien/Argentina
Längd: 120 min
År: 1985
Regissör: Hector Babenco

Handlar om två helt olika fångar som delar cell i ett brasilianskt fängelse. Den homosexuelle berättar fantastiska filmhistorier (som vi får se visualiserade) medan den andre försöker hålla sig till den politiska verklighet som fängslat honom.



 Denna dramafilm som till största delen utspelar sig i cellen med våra två huvudkaraktärer tar upp de olika aspekterna kring politik och kärlek.  När jag läste om filmen i boken stod där att denna film utmärkt sig rent historiskt då detta är bland de första filmerna där man visar/pratar mer ingående kring homosexualitet. Till sin helhet kände jag att filmen var helt okej för min smak. Det är väldigt mycket dialog och när jag sökte lite på filmen fann jag att boken (som filmen är baserad på) ska ha utmärkt sig för att till största del främst bestå av dialog. Intressant film som glimrade på sina håll, med ett väldigt bra skådespeleri ifrån William Hurt (som vann en oscar för bästa manliga huvuroll).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar