torsdag 6 mars 2014

#294 - Manhunter

Svensk titel: Röda draken
Land:
USA
Längd: 119 min
År: 1986
Regissör: Michael Mann

 En psykopatisk seriemördare är lös och mördar en familj vid varje fullmåne. Fd FBI-agenten Will Graham (William Petersen) söks upp av sin gamla arbetsgivare som vill att han ska åta sig fallet. Graham som tidigare gripit Hannibal Lecktor (Brian Cox) söker upp denne i fängelset för att få hjälp att hitta seriemördaren.

Jag tror fler känner till denna film utan att veta om det. Det blev min första reaktion när den kände doktorn Hannibal Lecktor dyker upp bakom lås och bom. Då detta är originalet och den första delen i trilogin blev det också att man förhöll sig till remaken Red Dragon (2002). Dock var det inte riktigt samma filmer, även om storyn höll sig till samma bok. Men jag ska göra ett försök att ge en bild av denna film (utan referens till nyinspelningen).

Det första som jag kände i filmen var den realistiska känsla som framhävs i filmen. Skarpa dialoger, väldigt lite musik och mycket statiska bilder. Fotot bidrog mycket till filmen och överlag tycker jag skådespelarprestationerna höll måttet. Dock saknade man Anthony Hopkins i rollen som Lecktor. Men det var intressant att se en annan tolkning av samma karaktär. Brian Cox gör en helt okej prestation, men det är ju inte samma Lecktor som man är van vid.

Nä, det blir för svårt att inte kunna förhålla sig till nyinspelningen då jag verkligen gillar den filmen! Nåväl, det var ett tappert försök och vill man se föregångaren till När Lammen Tystnar (1991) så bör man kika in denna film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar