måndag 10 mars 2014

#296 - The Rapture

Svensk titel: Nattens Fånge
Land:
USA
Längd: 100 min
År: 1991
Regissör: Michael Tolkin

Sharon (Mimi Rogers) är en singeltjej som lever ut sin sexualitet och tillsammans med en sliskig manlig kamrat brukar ragga upp andra par. Hon kommer i kontakt med en kristen rörelse som lägger tonvikten vid den personliga relationen med Gud. 



Inledningen på en film är oftast den som sätter prägeln på resten av filmen. Jag tycker alltid det är lika spännande (vad det än är man ser på för typ av film) hur man väljer att starta sin berättelse man vill berätta. I The Rapture är det främst stämningen som ligger i främsta rummet. Då detta är en drama film med stort D blev det en ganska seg inledning och det var först efter att jag sett halva filmen som jag insåg hur mycket den faktiskt hade tilltalat en, utan att man tänkt på det.

Något som höjde filmen var den allvarliga inblicken i Mimi Rogers roll där hon befinner sig mellan överreligiös tro kontra den fria viljan. Säga vad man vill om kristna sekter. Jag insåg efter filmen att detta är nog det närmsta jag någonsin kommer komma en sådan. Inte för att jag är speciellt intresserad av det, men helt plötsligt fick filmen mig att reklektera och tänka över vad jag faktiskt tyckte/kände för hela händelsen. 

Berättelsen visar båda motpolerna och i början kändes det bara som: åh, en kvinna som blir hjärntvättad och blir tokig i gud bla bla bla. Men när man fick inblicken i hur det faktiskt påverkar folk runt omkring, hur hon försöker påverka andra att tro på sin uppenbarelse och de drastiska åtgärder som helt plötsligt börjar ske. Först då inser man att: "Jomen vänta lite nu, det är ju kanske såhär det är? Eller? ".

Trots att filmen är rätt seg känner jag ändå faktiskt för att rekommendera den. Är man helt emot religion bör man kanske dock inte se den. Däremot om man tittar på den med lite öppna perspektiv kanske man kan få samma tankereflektion som satte igång hos mig ju längre in i filmen jag kom. Faktiskt ganska häftigt med filmer som ingen gör. Jag tror det närmsta detta som jag kommit är Da Vinci Koden (2006), men det är inte alls på samma nivå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar