onsdag 19 mars 2014

#302 - Manhattan

Svensk titel: Manhattan
Land:
USA
Längd: 96 min
År: 1979
Regissör: Woody Allen

Isaac Davies (Woody Allen) hoppar av sitt jobb som manusförfattare till TV-shower. Samtidigt är hans f.d. hustru (som lämnat honom för en annan kvinna) på väg att ge ut en bok om deras gemensamma liv. Isaac själv har ett förhållande med en 17-årig skolelev.


Ännu en Allen film avprickad och ännu en gång känner jag att jag inte riktigt begriper mig på hans filmer. Främst är det kanske för att karaktärerna som han själv spelar är otroligt jobbiga karaktärer som man orkar med i fem minuter och det är samma, samma i de filmer som jag hittills sett av denne regissör. Jag tror förövrigt inte att Allen spelar, utan skriver "karaktärer" som är han själv. Min upplevelse av detta har blivit att jag tror att det är en väldigt jobbig och invecklad person även privat..

Men jag ska faktiskt passa på att säga att denna filmen var bättre mot de jag sett tidigare. Jag gillade faktiskt fotot och delar av manuset var riktigt bra. Jag hade en diskussion med en bekant som sett mer med Allen och han sa det att: "Antingen gillar man Woody eller så gör man det inte, typ.". Kanske är det så man får tänka. Man kan ju inte gilla allt. Eller så blir det kanske så att man lär sig tycka om det?

Jag vet att det är ett gäng av hans filmer kvar på listan. Ska bli intressant att se om denna trend håller i sig eller om en utvecklas till något annat - den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar