lördag 4 januari 2014

#283 - The English Patient

Svensk titel: Den Engelske Patienten
Land:
USA
Längd: 162 min
År: 1996
Regissör: Anthony Minghella

Andra världskriget rasar i Nordafrika. En svårt skadad pilot räddas ur ett flygplansvrak i Sahara. Hans ansikte är bränt till oigenkännlighet, och hans minne är borta. Han väntar bara på att få dö, och en ung sjuksköterska delar väntetiden med honom. Under tiden som världen omkring dem långsamt vaknar efter flera års krig kommer hans minne tillbaka...

Då jag nyligen har prickat av lite filmer det senaste här som utspelar sig i samma miljö som denna film så blev jag plötsligt påmind om att alla filmer som utspelar sig i öknen håller samma klass. Sen så brukar jag ju sällan kolla upp vad filmerna handlar om och går istället efter känsla + titel. Men denna film blev en film i klassiskt drama som jag inte riktigt förstår hur den kunde kamma hem hela 9 Oscars 1996. Men jag hade nog en mer förväntan av denna film då jag trodde det skulle hända lite mer, av någon anledning. Fint skådespel emellan och några små små glimtar där det blev bra. Överlag så är detta en film för den som är mer insatt i karaktärer och dramer än vad jag är, gött att det finns film för alla - eller hur? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar