tisdag 14 januari 2014

#288 - Dodsworth

Svensk titel: Varför byta männen hustru?
Land:
USA
Längd: 101 min
År: 1936
Regissör: William Wyler


Efter över 20 års hårt arbete, har Sam Dodswoth (Walter Huston) precis sålt sin bilfabrik och ser fram emot att spendera sin pension tillsammans med sin älskade fru Fran (Ruth Chatterton). Dagen efter försäljningen seglar paret till Europa för att spendera några månader där och njuta av livet. Men Fran har en tendens att dra sig till andra männs uppmärksamhet för att känna sig yngre, något som kommer att hota äktenskapet och tvinga Sam att ta några tuffa beslut.



En liten film med ett, delvis, ytterst dagsaktuellt "problem" som jag kunde känna igen mig i HUR folk beter sig idag. I förhållande till att denna filmen är ifrån 1936 är det intressant hur dessa "tankar" och "beteenden" fortfarane existerar idag, fast i en större utsträckning. Tyvärr. Utifrån denna synvinkel så tycker jag att det var en intressant film. Främst med tanke på när filmen är gjord. Dock slog det mig nu att jag såg en film förra sommaren ifrån denna lista som gick i ungefär samma tema. Må hända att andra halvan av 30-talet hade ett "tema" om "relationsproblem".. Jag får uppmärksamma detta mer när jag ser filmer ifrån denna tid och jag lovar att återkoppla längre fram kring detta påstående.

Nåväl. Jag får prata lite om filmen rent tekniskt också känner jag: så hur var den? Väldigt stillsam sådan med schysst scenografi ifrån båtresan. Det enda som jag tyckte var lite tråkigt var att filmen startade väldigt trögt, men växte sig mer och mer ju längre in i handlingen man kom. Starten på en film, är för mig personligen, en väldigt viktig del. Fast jag gillar ju när det inte faller på slutet heller så det gick kanske jämt ut den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar