söndag 12 januari 2014

#287 - Naked Lunch

Svensk titel: Den Nakna Lunchen
Land:
Kanada/Storbritannien/Japan
Längd: 115 min
År: 1991
Regissör: David Cronenberg

En surrealistisk William Burroughs-filmatisering om en man (egentligen Burroughs själv) som blir beroende av ett insektsutrotarpulver och reser till den märkliga staden Interzone. Homosexualitet, droger, stora skalbaggar, krossade tusenfotingar och levande skrivmaskiner blandas friskt i filmen.


Tja.. Jag har tyvärr inte så mycket att säga om denna film. Bara handlingen säger ju sig självt lite och detta var en väldigt svår film tyckte jag. Dock vill jag varken säga bu eller bä. Efter att ha läst lite kring filmen och dess författare så ska ju denna boken vara skriven så att du ska kunna läsa den lite hur du vill. Det verkar inte finnas någon kronologisk ordning, vilket är intressant hur de fått ihop filmen då det finns en handling. Kanske man uppskattar filmen mer om man är bekant med författaren. Älskar man surrealism på hög nivå så ska man absolut kika in denna filmen. Är nog en av de märkligaste filmer jag sett i mitt liv, det var ju kul på sitt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar