lördag 21 december 2013

#282 - Only Angels Have Wings

Svensk titel: Endast Änglar Har Vingar
Land:
USA
Längd: 121 min
År: 1939
Regissör: Howard Hawks

När Bonnie Lee (Jean Arthur) väntar på båten stannar hon till vid en liten flygplats i sydamerika. Där kommer hon i kontakt med en pilot vars före detta flickvän snart dyker upp med sin nya make, varpå det hettar till rejält.



Något som jag tyckte var roligt att se just denna film var att det var självaste Hawks som regisserat denna film. Jag är (ännu vad jag vet) inget stort fan av honom - däremot har jag ju sett filmen om hans liv The Aviator (2004) av Martin Scorsese (som jag skrivit om tidigare här på bloggen då den filmen är med på listan) så det väckte intresset till denna film.

Till sin helhet så tyckte jag filmen var väldigt lik Casablanca (1942) till både känsla och stil. Först så trodde jag att detta var en rip-off på den, men sen insåg jag att det möjligtvis är som så att det är tvärtom (med tanke på årtalen). Cary Grant och Jean Arthur spelar väldigt bra mot varandra och filmen har vissa sekvenser som är riktigt grymt gjorda för att vara gjorda -39. En allmänt skön film i matiné stuk som man nästan kan slå på när som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar