lördag 4 januari 2014

#286 - Roma, città aperta

Engelsk titel: Rome, open city
Svensk titel:
Öppen stad
Land:
Italien
Längd: 100 min
År: 1945
Regissör: Roberto Rossellini

Året är 1944. Mussolini har fallit och Roms gator ekar av nazisternas stöveltramp. En av Roms ledande motståndsmän är på flykt från övermakten. Hans vänner försöker hjälpa honom med förödande följder för sig själva.


 40-tal och vi befinner oss i det italienska neo realistiska träsket. Denna film har jag tyvärr inte så  jätte mycket att säga om. Trots att början av filmen började intressant så tappade den ju längre in  i filmen man kom. Jag vill dock inte tillägga att det var en dålig film. Däremot så insåg jag att jag hade svårt att uppskatta den då jag har för lite förkunskap om situationen i Italien under 40-talet. Jag har dock full förståelse för att det måste varit kris i landet med tanke på nazisternas  intåg. Dock blev just denna film lite för abstrakt för mig. Men vill man ha lite situationsfilm ifrån Italien under 40-talet så är det en varm rekommendation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar