tisdag 28 januari 2014

#289 - In the Year of the Pig

Svensk titel: Vietnam - Grisens år
Land:
USA
Längd: 103 min
År: 1968
Regissör: Emile de Antonio

Tidig film om USA:s inverkan i Vietnamkriget samt deras utrikespolitik generellt, väldigt anti-amerikansk.





 En stark och gripande dokumentär som visar på hur tankarna i USA:s utrikespolitik såg ut för lite mer än 40 år sedan. Filmen i sin helhet tyckte jag gick lite upp och ner, i förhållande till hur den var upplagd. Dock måste jag verkligen hylla denna dokumentär för vad den tar upp och hur den är klippt. Trots många råa scener som dyker upp visar detta verkligen en rätt verklighet av hur inblandningen må ha gått till. Ja, jag säger "må ha gått till". Det kan stämma, men de amerikanska "topp-männen" blir verkligen satta mot väggen i denna dokumentär. Och jag tycker det är helt rätt hur de klippt filmen (tåls att nämna igen!) då det verkligen blir ord i motsägelse till hur händelserna såg ut i Vietnam. Jag rekommenderar denna dokumentär, men samtidigt vill jag varna för de starka scener som förekommer i filmen. Det är inte varje dag man ser människor som bränns levande. Beundransvärt att sådant här görs för jag tror sådana här filmer är viktiga att de dyker upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar