lördag 4 januari 2014

#285 - Sommarnattens leende

Original titel: Sommarnattens leende
Engelsk titel: Smiles of a Summer Night
Land: Sverige
Längd: 108 min
År: 1955
Regissör: Ingmar Bergman

Filmen utspelar sig huvudsakligen på ett skånskt herresäte kring sekelskiftet 1900. Den kretsar kring advokaten Egerman (Gunnar Björnstrand) och hans familj, och de problem kärlekens kraft kan ställa till med.


Bergman + romantisk komedi? Ja, faktiskt OCH det är riktigt bra! Intresset väcktes stort när det kom upp vad det var för typ av film. Kanske är den första Bergman film som jag sett (hittills) som går att se nästan närsomhelst då den inte är tung, mörk och dyster som hans andra filmer. Jag är fortfarande förvånad över hur rolig och bra denna film var. Dialogerna mellan Gunnar Björnstrand och Eva Dahlbeck är helt outstanding. Knivskarp, rak och ironisk - fast på tidigt 1900-tals-vis.

Filmens handling tycker jag pendlar lite upp och ner. Däremot ligger den komiska känslan igenom hela filmen och är ett intressant drama karaktärerna emellan. Bergman levererar som vanligt, bra skådespeleri och fotot håller till största delen filmen igenom. Nu hoppas jag på att det kan finnas någon mer komedi gjord av Bergman, för detta gillade jag verkligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar