måndag 30 juli 2012

#229 - The Aviator

Original titel: The Aviator
Svensk titel: The Aviator
Land:
USA
Längd: 170 min
År: 2004
Regissör: Martin Scorsese


Han var den snabbaste människan i luften och den rikaste på jorden och en av 1900-talets mest mytomspunna figurer. Howard Hughes levde det liv som andra drömde om. Han skapade enastående storfilmer, erövrade vackra Hollywood-stjärnor och byggde avancerade höghastighetsflygplan som han själv satte världsrekord med. Men bakom en självsäker och ouppnåelig fasad, utkämpade han en ständig strid mot fobier, tvångstankar och paranoia.


Är man intresserad och vet vem Howard Hughes är så tror jag att man kan uppskatta denna filmen lite mer än vad jag gjorde. Det är en oerhört snygg film i vanlig Scorsese anda, men en lång film utan intresse blir en väldigt lång film. Ibland blir det ju att man ser en film om någon som man inte har någon aning om vem det är och kan få ett väldigt intresse för den personen/händelsen. Just i The Aviator så kände jag dessvärre att det inte blev mer än en vanlig popcornfilm, men sånt är det - man kan inte gilla allt!

DiCaprio gör dock en strålande insats i denna film. På senare tid har jag verkligen fått upp ögonen för just honom. Jag såg The Departed (också Scorsese) för några månader sen och insåg vilken otroligt duktig skådespelare det faktiskt är! Det var något som gjorde filmen intressant att se faktiskt. Grymt skådespeleri, hela filmen igenom och Scorsese visar ännu en gång att han är en av de främsta regissörerna i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar