måndag 9 juli 2012

#221 - Million Dollar Baby

Original titel: Million Dollar Baby
Svensk titel: Million Dollar Baby
Land: USA
Längd: 132 min
År: 2004
Regissör: Clint Eastwood

Boxningstränaren Frankie Dunns (Clint Eastwood) dotter har tagit avstånd ifrån honom och sedan dess har han inte tillåtit sig själv att komma nära någon - då kliver Maggie Fitszgerald (Hilary Swank) in på hans boxningsklubb. Maggie har en dröm om att bli proffsboxare och har en talang och järnvilja men saknar någon som tror på henne. Det sista Frankie vill är att engagera sig i någon på det viset, men blir slutligen övertygad av Maggies beslutsamhet.

En väldigt egen och annorlunda boxningsfilm mot t.ex. Rocky filmerna. Det första som får mig att bara älska denna filmen är den mörka/dystra tonen över hela filmen. Höga kontraster ihop med mycket skuggor tycker jag är så sjukt grymt snyggt och det är bara skönt att det är samma ton hela filmen igenom.

Skådespeleriet från Hilary Swank är helt klockrent, så jag blev inte förvånad över att hon fick en oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Att Morgan Freeman dyker upp i filmen tyckte jag också var riktigt nice, vem gillar inte Freeman liksom? (Även han fick en oscar för bästa manliga biroll). Clint Eastwood har jag haft lite svårt för genom alla år. Dock har jag insett att jag tycker han är mycket duktigare bakom kameran istället för framför, yes - han fick också en oscar för bästa regi.

Detta är min andra Eastwood film jag ser (den andra är De Skoningslösa, 1992 som också är med i boken) och det var riktigt kul att se denna film. Jag gillade den! Däremot känner jag att för egen del saknade den det där lilla extra för att klättra upp på betygsstegen. Men alla är vi olika och jag rekommenderar denna film, varesig du är boxningsintresserad eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar