fredag 13 juli 2012

#224 - The Producers

Original titel: The Producers
Svensk titel: De våras för Hitler
Land: USA
Längd: 88 min
År: 1968
Regissör: Mel Brooks

 
Teaterproducenten Bialystock går i kompanjonskap med revisorn Leo vars idé är att tjäna pengar på fiaskon - de båda säljer andelar motsvarande 25 000% av intäkterna från den garanterade floppen "Det våras för Hitler" för att kunna fly fältet med fickorna fulla då den omedelbart lagts ned...





Mel Brooks första film som senare skulle till att bli (på svenska) "de våras för"-filmerna. Jag har sett de äldre/nyare produktionerna och kan tycka att de är roliga filmer som är lite halv galna. Denna film blev dock ingen höjdare för min smak. Visst är det lite halvgalet och spontant, men det händer för lite och det blir mest dumt utan att det blir roligt. Kände jag iallafall. Kanske är det en film som slog stort när den kom -68, men kanske inte funkar riktigt idag. Jag vet inte, men för den som är "de våras för"-filmerna ska definitivt kika in denna första produktion av Mel Brooks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar