fredag 20 juli 2012

#228 - Rebecca

Original titel: Rebecca
Svensk titel: Rebecca
Land: USA
Längd: 126 min
År: 1940
Regissör: Alfred Hitchcock

En ung dam (Joan Fontaine) träffar under en semester den excentriske och rike änklingen Maxim de Winter (Laurence Olivier). De två förälskar sig och gifter sig i all hast. Maxim tar sedan med sig sin nya hustru till sitt luxuösa gods
Manderley i England. Men hennes stora lycka förvandlas snart till en mardröm när hon inser att hennes man inte kan glömma sin förra fru, den vackra och charmerande Rebecca.




Extra glad över detta inlägg är jag då jag sett ännu en film av min favorit regissör Alfred Hitchock. Rebecca som jag hört ska vara en av de bättre Hitchcock filmerna fick jag äntligen tag på idag på dvd. Det har varit ett sökande då den utgått på dvd under en längre tid. Nu är den sedd, den tillhör film-samlingen och nu kastar vi oss in i själva filmen.

Öppningsscenen i filmen var hur bra som helst! Jag var verkligen taggad och satt på spänn vad som skulle komma härnäst. Filmen flöt på väldigt bra nästan hela tiden, det var en bit på slutet som jag tyckte drog ner tempot en aning. Som alltid höll Hitchcock uppe spänningen hela filmen igenom och på ett sådant "mystiskt" sätt som är väldigt typiskt för denne regissör. Stil- och klockrent foto som alltid, dock saknade jag det där lilla extra som finns i hans senare filmer. Men den perfekta planeringen i bilderna är som alltid på topp!

Joan Fontaine och Laurence Olivier gör ett otroligt bra skådespeleri hela filmen igenom. Det är intressanta karaktärer man får följa och manusförfattarna har arbetat fram riktigt grymma dialoger som briljeras via skådespelarna. Jag kan inte förstå hur Hitchcock, i stort sett, alltid lyckas regissera på ett så bra sätt! Hans filmer kan variera i hur bra dom är, men fotot och hans regisserande är det där lilla extra som gör stora lyft i filmerna. Därför tycker jag det är så otroligt kul att se just på Hitchock's filmer då man får kvalitetsfilm på hög nivå ifrån en människa som verkligen älskar det han sysslar med. Det märks. Framförallt om man jämför med dagens kvantitativa massproduktioner i dagens filmindustri.

Det som förvånar mig mest är dock att detta är den enda film som fått en oscar av alla Hitchcocks filmer, för bästa film dessutom. Jag gillade filmen, det är en bra film. Men det finns så många andra titlar av honom som är så grymt mycket bättre. Tråkigt också att denna filmens oscar inte gick till Hitcock personligen, utan till filmens producent David O. Selznick (som gjort bl.a. Borta med vinden, 1939). Varför gjorde den det kanske ni undrar? Detta berodde på att under denna tid när denna filmen gjordes var det producenterna som styrde och valde vilka som skulle regissera deras filmer etc. Så istället för att ge oscar till regissören gick den då till producenten som var "hjälten bakom filmen". Konstigt kan man tycka, men så såg det ut då.

Förövrigt så var detta min 23:e Hitchock film (av totalt 56 produktioner). Några till kommer jag att skriva om här längre fram och jag har faktiskt ett gäng ifrån 20-talet som står i hyllan och bara väntar på att jag ska se dom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar