fredag 31 augusti 2012

#230 - Easy Rider

Original titel: Easy Rider
Svensk titel: Easy Rider
Land: USA
Längd: 94 min
År: 1969
Regissör: Dennis Hopper


Wyatt och Billy sätter sig på sina motorcyklar och ger sig ut på en resa genom ett USA de trodde de kände till. Men överallt träffar de på de mest udda människor med en attityd de inte känner igen. Resan blir en lång färd genom ett land i förändring, och ju längre de åker desto mer övertygade blir de båda att det är någonting som inte står rätt till.





Det är alltid lika intressant att se filmer som inte följer den traditionella dramaturgin, speciellt när de filmerna är ifrån USA. Easy Rider hade jag lite svårt att greppa. Inte för att det är någon speciellt svår, tung eller extrem film på något sätt - men det finns något över filmen som jag inte riktigt kunde sätta fingret på vad den egentligen ville visa. Kortfattat, utan att spoila något, får man se mycket helbilder när Peter Fonda och Dennis Hopper sitter på sina mc's och åker ute på amerikanska motorvägarna. Stillsamt och fint filmat, bitvis. Personligen kände jag dock att det inte höll riktigt hela vägen ut. En annan aspekt att ta in i detta är att filmen kom 1969 och det må hända att jag är lite för ung för att förstå hur samtiden såg ut då (och i USA under denna tid) vilket också kan ha påverkat till min förvirring i filmen. Kul dock att se en ung Jack Nicholson, även om han bara medverkade en kort stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar