lördag 14 juli 2012

#226 - Rashōmon


Original titel: Rashomon
Svensk titel: Demonernas Port
Land: Japan
Längd: 88 min
År: 1950
Regissör: Akira Kurosawa


En tjuv våldtar en kvinna och mördar hennes make. Ja, så verkar det i alla fall. Men när historien berättas ur fyra olika vinklar - kvinnans, tjuvens, den mördade mannens och ett vittnes - så är det plötsligt inte alls säkert vad som hände. Historien blir alltmer motsägelsefull och ord står mot ord och handling mot handling. Det visar sig snart att ingen av de fyra verkar vara särskilt sanningsenlig.



Då har man sett ännu en Kurosawa film och denna gången så föll filmen mig mer i smaken. För egen del var det ingen superfilm, däremot så hade den sina glimtar och budskapet i filmen är väldigt filosofiskt gestaltat. När man ser filmer ifrån länder som hamnar utanför USA och Europa tycker jag det alltid är lika kul att se hur filmen kommer bli just i handlingen i.o.m att dramaturgin ser lite olika ut i olika delar av världen. Just denna film har en rätt egen uppbyggnad i storyn, inte unik - men den berättas på ett speciellt sätt.

Tråkigt nog kände jag personligen att intresset inte höll hela filmen igenom. Men en intressant film som har varit kul att få se, kanske jag ser denna filmer någon mer gång och får ett annat intryck av filmen! Nu ser jag mer fram emot nästa film av denna stora japanska regissör och vill även passa på att ge tummen upp för det, bitvis, grymma fotot och det otroligt grymma miljöerna som denna film utspelar sig i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar