fredag 13 december 2013

#279 - How To Kill A Mockingbird


Svensk titel: Skuggor över Södern
Land:
USA
Längd: 129 min
År: 1962
Regissör: Robert Mulligan

Filmen utspelar sig i en fattig stad i amerikanska Södern under depressionen. En vit kvinna beskyller en svart man för våldtäkt. Även om hans oskuld är uppenbar har både juryn och domaren så förutfattade meningar att ingen advokat vill ställa upp och försvara honom - utom Atticus Finch (Gergory Peck), en av stadens mest respekterade medborgare. Hans passionerade försvar kostar honom många vänner, men han vinner i stället sina barns respekt och beundran.




Jag tycker alltid det är lika intressant när de ska medialisera en text (som i detta fallet är en bok) och man upptäcker att det är väldigt "bok-likt" i stilen på filmen. Hur menar jag då? Jo, jag tycker att vissa filmer har en tendens att bli för stela ibland pga man valt att gestalta boken och inte göra sin egen tolkning av den. Själv är jag ingen expert på att anse vad som är bäst/sämst, men när jag ser på Alfred Hitchcock's filmer där ALLA hans verk är baserade på böcker - så ser man hur man valt att ta kärnan i historien, men göra sin egen grej av det. Ibland funkar det, ibland inte. 

Även om det gick lite off-topic där mot slutet så ville jag egentligen bara säga att det är en väldigt stillsam film som Mulligan har gett oss. Historien känns mycket taget direkt ifrån boken och detta förvånar mig då introt till filmen var så genialiskt bra fotat! Trots att det finns vissa moment i filmen som ökar intresset så är det en lite för lugn film, jag hade gärna sett att de hade trappat upp dramat lite mer. 

Avslutningsvis så vill jag också ta upp just grejen kring: rättegång på film. Jag insåg när jag titta på filmen att jag inte vet vad jag tycker om det egentligen. Just i detta fall började det oerhört tråkigt, tyvärr - men trappades upp väldigt bra ju längre in i rättegången man kom. Då salen är som den är dessutom så är det ju inte den mest inspirerande platsen att filma på. Här tycker jag man borde lägga mer krut på sådana saker överlag! Filmen Liar Liar (1997) tycker jag är ett bra exempel på en "rättegångsfilm" som är riktigt bra gjord. Fast detta kanske beror på att det är "lättsammare" att titta på när det är humor inblandat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar