lördag 21 december 2013

#281 - Lawrence of Arabia

Svensk titel: Lawrence av Arabien
Land:
Storbritannien
Längd: 216 min
År: 1962
Regissör: David Lean

Detta är en biografi av T.E Lawrence. Den unge löjtnanten Lawrence (Peter O'Tooles) lyckas att få ett jobb som observatör hos prins Feisal, ledaren av Arabiens fria armé. Lawrence bestämmer sig för att stanna kvar och hjälpa Feisal. Hans äventyr är noga beskrivna av journalisten Jackson Bentley.


Om det är något som jag ska minnas (som blev väldigt märkligt) kring denna film var att självaste Peter O'Tooles gick bort samma dag som jag såg denna film. Det kändes oerhört märkligt att läsa detta dagen efter. Inte för att det är någon speciellt uppmärksammad skådespelare ifrån min sida så sett, men ändå underligt hur det kan vara ibland. Detta ville jag främst poängtera så folk inte får för sig att jag "passa på" att se denna film i samband med hans bortgång.

Lawrence of Arabia är en väldigt lång film för det första. För det andra så är de otroligt storslagna scener i filmens "första del". Fotot är oerhört vackert och detta märks då filmens "andra del" inte utspelar sig lika mycket ute i öknen som den första delen gör. Filmens handling svajar en hel del och det är inte det bästa jag sett av David Lean. Men man orkar ta sig igenom filmen, trots dess längd!

En av filmhistoriernas största klassiker är avprickad och jag vill åter ta upp att Lean är en regissör som jag fått lära känna via denna bok. Det är roligast när man finner vissa regissörer som man verkligen diggar - för det är inte säkert att man funnit dem på annat håll, på samma sätt som det blivit nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar