lördag 21 december 2013

#280 - The Searchers

Svensk titel: Förföljaren
Land:
USA
Längd: 120 min
År: 1956
Regissör: John Ford

Ethan Edwards (John Wayne) besöker sin bror och hans familj strax efter inbördeskriget. Medan Ethan letar efter boskapstjuvar blir brodern och hans fru mördade av några indianer. Tillsammans med halvblodet Martin Pawley  (Jeffrey Hunter) rider Ethan ut i öknen för att ta hämnd.
 

Då har man för första gången fått stifta bekantskap med mannen och legenden John Wayne. Kanske lite sent tycker någon, men som jag nämnt så många gånger tidigare så är jag ingen western-fantast och bättre sent än aldrig - eller hur?

Nåväl, Ford bjuder in till en äventyrlig film som har både spännande och allvarliga scener, som varvas med humor ifrån våra huvudkaraktärer. Stora fina landskapsbilder på den vilda western och det enda som jag fann lite irriterande var att tidshoppen kunde förtydligats. T.ex. så stannar våra två män över hos en familj och när de återses så har det gått en tidsperiod på fem år (vilket man inte riktigt fatta vad det var som hänt däremellan).

Lättsam och trevlig filmkikning var det i alla fall och nu undrar jag när Wayne-filmen som jag sett utdrag ifrån för många årsen ska dyka upp här ifrån listan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar