onsdag 11 december 2013

#278 - 臥虎藏龍

 
Engelsk titel: Crouching Tiger, Hidden Dragon
Svensk titel:
Crouching Tiger, Hidden Dragon
Land:
Kina, Taiwan, Hongkong, USA
Längd: 120 min
År: 2000
Regissör: Ang Lee

Krigaren Li Mu Bai har för avsikt att dra sig tillbaka och leva ett liv i stillhet. Han överlämnar därför sitt berömda svärd, som bär namnet Gröna Ödet, till Yu Shu Lien, en kvinna som han i hemlighet är förälskad i. Li vill att Shu Lien skall ta med sig Gröna Ödet till Peking för att skänka svärdet till den aktade Herr Te. Själv ämnar Li bege sig till berget Wudan för att hylla sin läromästare och sedan möta Shu Lien i Peking. Hemma hos Herr Te lär Shu Lien känna den unga Jen. Kvinnorna blir goda vänner och Jen avslöjar att hon inte vill gifta sig, utan bli en fri krigare som Li. Samma natt blir det Gröna Ödet stulet.

Tyvärr har jag inte så mycket att säga om denna film. Fint foto hela filmen igenom och en lagom intressant historia. Något som är mycket berömt ifrån denna film är hur fighting-scenerna är gjorda. Detta var dock inget som föll mig i smaken, men det var intressant att se. Jag tycker om filmer ifrån den östra sidan av gjorden (ifrån vårt håll) då deras berättarstil inte är samma som vår. Sen så faller även detta ibland och just denna kände jag blev lite väl utdragen. Dock är det en fin film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar