torsdag 26 januari 2012

#209 - Scarface

Original titel: Scarface
Svensk titel: Scarface
Land: USA
Längd: 170 min
År: 1983
Regissör: Brian De Palma


Tony Montana (Al Pacino) är en kubansk båtflykting som klättrar uppåt i Miamis undre värld.




Vissa filmer som står med i denna boken är sådana oförglömliga klassiker som man verkligen måste ha sett. Scarface känns som en sådan film. Så det är kul att man tillslut har sett denna sköna gangsterrulle! Det har blivit till att man har sett några stycken nu och för min del kände jag att detta var någon av de bättre sådana.

Al Pacino som spelar den hänsynslöse, maktgalna och stenhårda Tony Montana gör en stor insats. Min bild av Pacino som gangster är som Michael Corleone i Gudfadern-filmerna, men i denna film är det en total kontrast till den karaktären och det var intressant att se. En perfekt roll för Pacino som spelar ut den till fingerspetsarna och gör det riktigt bra!

Filmens handling, skriven av Oliver Stone, är som de flesta gangsterfilmer kan jag tycka. Man får följa Tony upp till toppen och sen hur det börjar dala. Typiskt konsept, men det håller. Personligen föredrog jag första delen av filmen mer än den andra. Men det fanns några riktigt bra scener i denna film som var en riktig fröjd för ögat och med äkta gangster-feeling över hela filmen.

För min del så toppar inte denna filmen Gudfadern-filmerna. Men helt klart sevärd och bra film till alla filmfantaster där ute som ännu inte sett denna film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar