måndag 23 januari 2012

#208 - Anatomy of a Murder

Original titel: Anatomy of a Murder
Svensk titel: Analys av ett mord
Land: USA
Längd: 160 min
År: 1959
Regissör: Otto Preminger


Filmen handlar om advokaten Paul Biegler (James Stewart) som får ta hand om ett fall där en man mördat mannen som hans hustru påstår sig ha blivit våldtagen av.


Ibland kan det vara bra att ha lite koll på vad filmer handlar om och inte enbart gå efter filmtiteln. Jag som med förtjusning hade väntat mig en spännande & härlig amerikansk 50-tals film med  James Stewart i spetsen fick något helt annat. Ja, en amerikansk 50-tals film med James i spetsen fick jag ju. Dock under andra förhållanden.

Av filmens 2 timmar och 40 minuter så är det 40 minuter innan rättegången och resten av filmen är själva rättegången, mer eller mindre. Jag tycker att det är lite väl långt att ha en film där det inte är annat än dialog som håller igång filmen. Inget illa mot dialog. Men att sitta och titta på två advokater och olika vittnen blev lite små segt.

Dock utspelar det sig ett drama i rättssalen och det var lite underhållande emellanåt. Efter lite forskning kring filmen var detta "chockerande" för den amerikanska publiken i slutet på 50-talet i och med att det som filmen visar inte sker i verkligheten. Så det är en snudd på satir i filmen och det gillar vi ju!

James Stewart som är en av mina favorit skådespelare, faktiskt, levererade delvis. Men jag tror jag låter han få stanna kvar som favorit i Hitchcock filmerna och bockar här av ännu en film på listan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar