torsdag 2 februari 2012

#210 - Slacker

Original titel: Slacker
Svensk titel: Slacker
Land: USA
Längd: 97 min
År: 1991
Regissör: Richard Linklater


En film om den generation som kommit i kläm mellan 60-talets överflöd och 90-talets arbetslöshet. De kallas slackers och regissören Richard Linklater har gett sig ut i Austin, Texas för att fånga deras tillvaro. Denna spelfilm kan liknas vid en stafettlöpning där kameran rör sig fritt mellan människor på trottoarer, i parker och i barer. Allt från knäppskallar till självutnämnda genier får komma till tals och ge sin syn på sakernas tillstånd i dagens samhälle.


Det som jag gillar speciellt med denna boken är att man får chans till att se lite "udda" filmer emellanåt som man kanske aldrig hade sett annars. Slackers är en av dessa. Jag vet inte vad filmen hade egentligen men något fick mig att falla den i smaken. Egentligen så är det inget händelseförlopp i filmen och det finns ingen handling mer än att man får följa olika människor i Austin. Om jag skulle jämföra denna film med någon annan så tror jag att Clerks av Kevin Smith kommer närmast.

Nu tänker ni kanske hur denna film kan vara intressant överhuvudtaget. Men något har den. Det är intressanta och roliga dialoger mellan de olika människorna som man stöter på i filmen. Karaktärerna är väldigt verklighetstrogna för att vara påhittade och för att åter knyta an till dialogerna så är det ett otroligt snygg jobb bakom det. Det känns verkligen som det bara är personen som pratar utifrån ingenting, men efter att ha läst lite om filmen såhär i efterhand så är det Linklater som satt ihop dialogerna ihop med skådespelarna. Detta gör att filmen bättre kan jag tycka.

Jag tror detta är en film som man antingen gillar eller så gillar man den inte. Men vill man se någon liten udda film så tycker jag absolut att man ska kika in denna film och bara njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar