tisdag 10 januari 2012

#205 - Ringu

Original titel: Ringu
Svensk titel: The Ring
Land: Japan
Längd: 96 min
År: 1998
Regissör: Hideo Nakata

Reiko Asakawa (Nanako Matsushima) arbetar som reporter och undersöker sin systerdotters mystiska död. Hon får reda på att andra ungdomar dött på samma märkliga sätt som hennes systerdotter efter att ha sett en videokassett. Reiko vill finna kassetten och genast börjar mystiska saker att ske.



Då jag har en förkärlek till skräckfilm så hade jag lite förhoppningar om denna film. Jag har sett re-maken på denna film som kom 2002 och den var en total besvikelse! Minns hur alla var så sjukt rädda av denna film. Frågan är om jag och dom i min närhet då, för 10 år sedan, helt enkelt var för små och det var läskigt bara för att det var 15-årsgräns på videon.

Just japansk skräck speglar mycket på det onaturliga och "mystiska". Detta återkommer i fler filmer jag sett som t.ex. One Missed Call & The Grudge. Men det är inte riktigt min grej tror jag. Vår käre italienske skräckregissör Dario Argento lyckas bättre på dom bitarna kan jag tycka, just på det mystiska iallafall. Denna film kom ju 1998 och kan ju varit en ny typ av skräckvåg som kom då jag fann mycket i filmen som speglas i The Grudge-filmerna. Både story- och teknikmässigt.

Filmen var ingen pina att dra igenom och jag kom inte ihåg så mycket ifrån den amerikanska versionen så det var ändå intressant bitvis i filmen. Jag gillar ändå att det är lite lågbudget över filmen, känns så iallafall, och det ger en speciell känsla. Här har man t.ex. inte valt att trycka på så mycket effekter i form av ljud och blod. Man ger mer utrymme till det mystiska och försöker hålla en realistisk toning på det och det håller bitvis men räcker inte hela vägen fram kände jag.

Jag kan ju inte undgå att säga att denna höll uppe intresset mer än den amerikanska versionen. Dock var det lite irriterande med ett slut som var uppgjort för en uppföljare och det är inget som jag känner något större sug över att fortsätta kolla upp. Nä, jag tror jag håller mig till The Grudge-serien som jag verkligen gillar (både JP och US-versionerna). Men ändå kul att ha sett original filmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar