tisdag 3 januari 2012

#203 - Point Blank

Original titel: Point Blank
Svensk titel: Hämnaren ifrån Alcatraz
Land: USA
Längd: 92 min
År: 1967
Regissör: John Boorman

Filmen handlar om en gangstern, som kallas, Walker (Lee Marvin) som tillsammans med sin kompanjon Mal Reese (John Vernon) och sin fru Lynne (Sharon Acker) ska hämta pengar på fängelset Alcatraz. När dom fått pengarna så blir Walker skjuten av Reese som flyr därifrån med Lynne. Walker överlever skotten och ska nu hämnas på sin kompanjon och fru och även ta tillbaka sina pengar.

Jag kan redan nu säga att mitt första intryck av denna film var inte så speciellt bra. Anledningen varför stöten sker just på Alcatraz får man inte reda på och från det att Walker blir skjuten tills han ska hämnas har det gått 2 år, men det framstår väldigt dåligt i filmen. Inte för att jag hade förväntat mig något speciellt av denna film innan jag satte igång den, men jag kände att den var lite platt och tråkig redan efter anslaget.

Så som storyn är så är det nog inte så svårt att räkna ut att det är Walker som man får följa för att hitta sina förrädare och få någon rättvisa. Denna typ av berättande är ganska klassisk kan jag tycka, fast denna höll inte måttet. Syftet i filmen är att man ska identifiera sig med Walker men det blev ganska tråkigt i längden när det inte blev några problem någonstans! Allt gick som smör med ett konstigt avslut på filmen som jag inte förstod alls då jag kan tycka att handlingen blev mer och mer luddigt ju längre in i filmen man kom.

Något som däremot var väldigt positivt var fotot. Vissa delar av filmen var riktigt snyggt filmade. När Walker träffar sin fru så kom det en väldigt intressant scen där fotot verkligen var på topp och det var lite tråkigt att det inte var mer sådana höjdpunkter.

Överlag så tycker jag filmen var sådär, hade inte fotot briljerat på sina ställen så skulle jag nog tyckt den var sämre för detta var ingen höjdarfilm direkt. Inte bland det sämsta jag sett, men inte heller det bästa. Filmen är förövrigt baserad på en bok av Donald E. Westlakes som heter "The Hunter".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar