onsdag 11 januari 2012

#206 - Sleeper

Original titel: Sleeper
Svensk titel: Sjusovaren
Land: USA
Längd: 89 min
År: 1973
Regissör: Woody Allen


Miles Monroe (Woody Allen) är en butiksägare som blir nedfrusen efter en operation har gått snett. 200 år senare så väcks han till liv av en oppositionsgrupp för att hjälpa dem störta en förtryckarregim.

Jag har tidigare sett en Woody Allen film Deconstructing Harry och jag tyckte att den hade sina sköna moments även om hela filmen blev lite för mycket. Denna filmen kände jag blev för mycket rakt igenom och har kanske passerat sitt bäst-före datum. En hel del grejer som tas upp i filmen märker man är satir då Miles berättar om hur det var på den tiden innan han blev nedfrusen och det blir lite dumförklarat. Delar i det var lite underhållande men överlag kände jag att denna film blev för mycket utan några skönare moments.

För att lyfta något så var miljöerna rätt schyssta ändå. Dock överdrivna till fullo. Men i samband med att storyn också var det och filmen i sig var hysterisk så passade det bra. Musiken var också något anmärkningsvärt då det enbart var hysterisk jazzmusik som spelades när det hände saker.

Ingen film som jag kände var något vidare och Woody Allen har inte gett mig något bra intryck av hans två första filmer som jag sett hittills. Men det är några till som han gjort som är med i listan så vi får väl se om min åsikts kommer att ändras under resans gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar