onsdag 4 januari 2012

#204 - The Conversation

Original titel: The Conversation
Svensk titel: Avlyssningen
Land: USA
Längd: 113 min
År: 1974
Regissör: Francis Ford Coppola

Harry Caul (Gene Hackman) är expert på avlyssning och får i uppdrag av ett storföretag att spionera på två anställda. Samtidigt som avlyssnings processen är igång blir Harry själv övervakad och han upptäcker att något inte står rätt till.


Nu när jag kollade upp årtalet till denna film så känns det lite otroligt att Coppola lyckats att göra den här filmen mellan Gudfadern och Gudfadern II (som dessutom kom samma år som denna film). Jag har sett några filmer av Coppola nu och jag älskar verkligen hur handlingen sakta men säkert framförs. En mycket intressant film som jag misstänker inte fått lika mycket plats med tanke på Gudfadern filmerna.

Gene Hackman som spelar huvudpersonen Harry Caul gör detta oerhört bra. Det var en väldigt intressant karaktär att följa. Även om man faktiskt inte får känna karaktären helt ut så gillar jag att det finns kvar en liten mystik över denna blyga, fokuserad och tillbakadragna man. När jag ändå är inne på skådespelare så måste jag ju bara påpeka att det var kul att se en ung Harrison Ford också! Kom lite som en överraskning faktiskt. Att han spelade ond också gjorde det bara mer intressant.

Filmens handling utspelar sig ifrån det samtal som spelas in/avlyssnas i början av filmen. Det fanns en otrolig spänning i hela filmen då man inte hör hela samtalet till en början.Detaljerna faller sakta men säkert på plats och jag njöt verkligen av det lugna tempot med foto i hög klass. Det enda som jag fann lite negativt var avslutet på filmen, var verkligen inte som jag väntat. Men jag rekommenderar verkligen denna film till alla som gillar thrillers med twist i, då detta är en film som jag faktiskt kan tycka att man borde ha sett.

Egentligen har jag sådan lust att skriva en hel del ifrån denna film då det var så mycket jag tyckte var riktigt bra! Men jag känner mer att jag vill skriva i denna blogg med lite hintar och jag hoppas att någon som läser detta kan finna intresse i att se någon av filmerna som kommer dyka upp här under resans gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar