lördag 15 september 2012

#238 - Dr Mabuse: Der Spieler

Original titel: Dr Mabuse, der Speiler:
Tell 1: Der grosse Speiler - Ein Blind der Zeit.
Tell 2: Inferno - ein Speil von Meschen unserer Zeit
Svensk titel: Dr Mabuse, spelaren. Del 1 & Del 2.
Land: Tyskland
Längd: 270 min
År: 1922
Regissör: Fritz Lang

Den väl ansedde doktorn och hypnotisören Mabuse driver ett kriminellt nätverk som främst sysslar med falskmynteri och stöld av hemlig aktieinformation. Med hjälp av nätverket och sin förmåga att manipulera folks tänkande tjänar Mabuse stora pengar på börsen. Filmen är en allegori över Weimarrepublikens Tyskland.


Då har man tagit sig igenom en maratonfilm! 2 delar på 12 akter med den totala spelningstiden på 4½ timme. Jag ska villigt erkänna att jag inte sett igenom filmen i ett stycke utan har se de två olika delarna vars för sig mer en dag emellan. Något som jag dock ställt mig frågan under hela denna filmens gång är ju hur denna visats upp när den kom? Får luska vidare i det där.

Men nu kastar vi oss in i filmen istället. Fritz Lang levererar ännu en gång med denna långfilm om Dr. Mabuse. Vi befinner oss i början på 20-talet och det är tysk expressionism så det visslar om det! Trots sina 90 år på nacken så är det sjukt hur Lang lyckas göra sina filmer. När denna filmen kom måste det varit väldigt storslaget och skrämmande. Det kommer bli svårt att gå in på detalj i denna film då det finns så mycket att ta med. Övergripande kan jag ju bara säga att det är fantastiskt! Kameraarbetet, rekvisitan och framförallt de grymma effekterna. Visst det är ju inte effekter så som ni tror det är idag. Men effekter som man blev helt tagen av när man satt där och tänkte "Hur lyckades dom knäcka ut det redan för 90 årsen. Och hur exakt har dom gjort detta?". Just Langs filmer är väldigt intressanta att kika på från denna tiden. Jag har förvisso bara sett denna och Metropolis (1927) men det är riktigt grymma filmer, främst med tanke på när dom är gjorda!

Filmen är mörk till sin story när vi får följa Dr. Mabuse och hans kumpaner i korruptionen av staden. Enda nackdelen (har säkert påpekat detta tidigare) är att det är svårt att sätta sig in i hur det var då d.v.s i Tyskland efter första världskriget. Det är väldigt mycket satir och framställning av samhället just under denna tiden, därav uppkomsten av expressionismen. Men på det sättet som filmen visas är grymt. Inte hela filmen igenom dessvärre.

Som jag skrev tidigare är det svårt att ta upp något specifikt då jag tycker det finns så mycket att ta med. Men något som jag tyckte var riktigt coolt var en scen på andra delen där det är en man som håller på att bli galen och går under Dr. Mabuse våld. Han börjar se spöken och det var riktigt ball när det helt plötsligt dyker upp 5 identiska spöken som sätter sig runt bordet vid mannen.Dessutom rör sig alla spökena vilket gör det ännu mer intressant och häpnadsväckande. Principen i sig är ju inte så svårt att göra, idag. Däremot måste detta vara något dom jobbat med väldigt länge för att få igenom! Sjukt imponerande var det iallafall att se.

Även en annan scen ifrån första delen när det är ett gäng som sitter och spelar kort och en förklädd Dr. Mabuse sitter med och fuskar sig till vinsterna. Där har dom också suttit och gjort ett så äckligt bra kameraarbete och lagt på effekter som man inte änns ser i filmer idag. Det var en fröjd att se!

Har man intresset och klarar av att se gammal hederlig stumfilm så råder jag verkligen att ta en titt på de tyska expressionism filmerna. Personligen tycker jag det är intressant att se hur filmen fick sin start och just 20-talet är Tyskland världsledande på filmfronten, fram till andra världskriget. Förvisso får man sätta sig in i ett annat perspektiv och koppla bort dagens filmer. Men det är riktigt ball att se, tycker jag iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar