fredag 7 september 2012

#233 - Cidade de Deus

Original titel: Cidade de Deus
Svensk titel: Guds stad
Land: Brasilien/Frankrike/USA
Längd: 130 min
År: 2002
Regissör: Fernando Meirelles

Raketen, som han kallas av vännerna, växer upp i en av Rios kåkstäder där våld och brutala gänguppgörelser är en del av vardagen. För att hålla sig vid liv utan att vara delaktig i gängens verksamheter och åtnjuta deras beskydd tvingas Raketen att balansera mellan lojaliteter och gängledares välvilja.

Fröjden som uppstår när man ser en otroligt bra film är helt oslagbar! Denna verklighetsbaserade, hemska och grymma skildring av Rio's område där vi får följa "Raketen" är lika fantastisk som extrem. Ögongodis hela filmen igenom! Mycket arbete kring effekter i bilden som resulterar i att filmen får ett härligt tempo, men också många intressanta sekvenser som uppkommer i samband med det skickliga kameraarbetet.

Även manuset håller hela filmen igenom. Lite rörigt emellanåt MEN man får faktiskt reda på allt som sker och man sitter inte med massa frågor i efterhand, vilket är väldigt skönt! Jag önskar jag kunde ta upp mer kring storybiten, då den är väldigt intressant upplagd. Dock vill jag inte ge några spoilers och hoppas att du som läser detta känner för att spana in denna filmen (om du inte redan sett den vill säga).

Ljudet har också en stor betydelse i denna film (säger jag med tanke på att jag läser utbildning i film just nu där vi precis läst en del om just ljudet i film). Även där är det väldigt effektfullt och har en står betydelse. Eller aa, det är framträdande på många delar tyckte jag. Rätt ball att det mest är miljöljud som är det mest centrala i filmen och inte så mycket filmmusik av den "klassiska sorten", om jag får uttrycka mig så.

Att få in alla aspekter som jag fick ifrån denna filmen är omöjligt tror jag. Så mycket detaljer och handlingar som är i denna filmen går bara inte att få ner i text. Denna film rekommenderar jag varmt till alla de som klarar av den lite råare sortens film, då det verkligen är en hemsk verklighet som det utspelar sig ifrån med mycket mord, vapen och gäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar