tisdag 28 februari 2012

#214 - The Thing

Original titel: The Thing
Svensk titel: The Thing
Land: USA
Längd: 109 min
År: 1982
Regissör: John Carpenter

En grupp amerikanska forskare på en isolerad bas i Antarktis blir belägrade av en utomjordisk organism som kan ta över människors kroppar. Forskarna blir alltmer paranoida och misstänker varandra för att vara besatta. Samtidigt som dom måste stoppa denna varelse.


Denna film var verkligen en upplevelse! Hail to 80-tals skräck-film säger jag bara. Här har vi inga animeringar i datorer utan "riktiga" effekter som är så otroligt snyggt att det blir lite små äckligt faktiskt. Givetvis tillsätter vi lite sci-fi och mysterium över detta och vips har vi fått ihop en klassisk 80-tals skräckis av vår godtrogne John Carpenter.

Jag njöt varenda minut av denna film! Just mysterium delen över hela filmen i kombination med ett gäng snubbar som vill ta reda på vem som blivit "smittad" gjorde det så oerhört intressant. En riktigt oförutsägbar handling som ligger på topp hela vägen från början till slut. Carpenter visar på hans grymma regi då intrigerna i filmen skildras på ett mycket bra sätt.

Något som jag även blev lite överraskad av var att det inte var Carpenter som stod för soundtracket till denna film utan istället självaste Ennio Morricone. Följdfråga på detta kände jag ju då: Hur ska detta bli? Och det känns så skönt att kunna säga att det var soundtrack i toppklass vilket ökar spänningen i filmen och gör den ännu bättre.

Det känns lite som att jag predikat klart för denna film nu. En riktigt bra rulle som förmodligen kommer ses många gånger till då det är såhär en bra film ska vara, enligt mig iallafall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar