lördag 18 februari 2012

#212 - The Bridge on the River Kwai

Original titel: The Bridge on the River Kwai
Svensk titel: Bron över floden Kwai
Land: Storbritannien
Längd: 161 min
År: 1957
Regissör: David Lean



Filmen utspelar sig i slutet av andra världskriget där en grupp brittiska soldater har blivit tillfångatagna av japanerna. Med överste Nicholson (Alec Guinness) i spetsen blir dom tvingade till att bygga en järnvägsbro över floden Kwai. Samtidigt som detta sker har den brittiska militärledningen satt in en kommandostyrka för att förstöra bron.




Redan fem minuter in i filmen kunde jag förstå varför man ska ha sett denna filmen, det är ju en klassiker! Hur kunde jag då se detta? Ja, det är en bra fråga. Men jag har en stor förkärlek till dessa gamla äventyrs krigs filmer, där allt inte bara handlar om att göra filmen så blodig och rå som möjligt. Här finns även en story och ett intressant drama som trollbinder tittaren. Eller aa.. Jag blev såld på detta iallafall.

Jag hade faktiskt ingen större koll på filmen innan jag drog igång den. Men för att knyta an till det jag skrev tidigare så var det en fröjd att se denna film. Många filmer som är längre än två timmar har en tendens till att få sina brister här och där. Eller att filmen blir, så att säga, "uppdelad". Detta märkte jag inte av alls då jag satt som fastklistrad igenom hela filmen och de sista tjugo minuterna så låg spänningen på högsta nivå.

Alec Guinness gör en oerhört bra insats som överst Nicholson (vilket han dessutom fick en oscar för) som håller koll på sina brittiska soldater. Det var kul att se honom i en annan roll även om han för alltid kommer vara Obi-Wan Kenobi i den gamla Star Wars-trilogin. Överlag så var det väldigt bra skådespeleri i filmen och det gillade jag. Mest med tanke på de intriger som finns i filmen hade fallit pladask om man hade lagt mindre fokus kring skådespelarna.

Man blir så glad efter att ha sett en sådan här film! En klassisk film som jag troligtvis kommer se fler gånger. Avslutningsvis skulle jag vilja nämna att filmen var väldigt lik Den stora flykten från 1963 och det kan ju varit så att John Sturges varit influerad av just denna film. Men vad gör väl det, man vill ju se fler filmer i denna stil!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar