söndag 19 februari 2012

#213 - Shichinin no samurai

Original titel: Shichinin no samurai
Svensk titel: De sju samurajerna
Land: Japan
Längd: 202 min
År: 1954
Regissör: Akira Kurosawa

Bönderna i en liten by får varje år besök av ett gäng banditer som mördar, stjäl och våldtar. Folket i byn är trötta på att vara utsatta och fattar ett beslut om att ta dit samurajer som ska stoppa banditerna.


Egentligen har jag inte så mycket att säga om denna film. Det var spännande att få sin första film av Kurosawa, som är en av japans störste filmregissörer (för den som inte visste). Jag har inga direkta förväntningar åt något håll och det var nog tur det. För mig var detta en tre timmar lång film som inte fångade intresset alls för min del. Hade det varit lite mer fokus och fördjupning i karaktärerna så tror jag filmen kunde höjas lite, då jag helt förvirrade bort mig emellan åt pga det var lite svårt att hänga med i vem som var vem och vad storyn egentligen handlade om.

Om någon läste mitt tidigare inlägg om Bron över floden Kwai så nämnde jag där att längre filmer har en tendens till att bli uppdelade. Det blev fallet i denna filmen. Förvisso intressanta uppdelningar, men överlag kändes det som en väldigt platt film. Slutstriden var dock rätt fräck faktiskt och den hade sina små stunder, men det var för få i en sådan här lång film. Jag vet att det är några filmer till av Kurosawa som är med i boken så vi får väl se om någon av hans andra verk kan ge ett större intryck på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar