lördag 12 maj 2012

#215 - Броненосец Потёмкин

Original titel: Bronenosec Potëmkin
Svensk titel: Pansarkryssaren Potemkin
Land: Sovjetunionen
Längd: 75 min
År: 1925
Regissör: Sergej M Einstein

1905 skedde det första, stora myteriet inom den ryska tsarflottan vilket som så småningom ledde fram till starten av den ryska revolutionen. Matroserna vägrar äta den odugliga maten och när skeppsläkaren förklarar att ett köttstycke fullt med maskar i är ätbart bryter strider ut. Potemkin övertas nu av rebellerna. En av dem bärs död i land och stadsborna samlas kring båren. Nu rycker kosackerna fram med blixtrande bajonetter och massakrerar obarmhärtigt den flyende folkhopen. 


Då har man bockat av ännu en tidlös klassiker ifrån listan och det känns t.o.m skönt att den står i filmsamlingen. När jag gick på gymnasiet läste jag filmkunskap där lektionerna i stort sett bestod av att vi fick se lite olika utdrag ifrån olika filmer och sedan diskuterade vi kring de olika utdragen. Just Pansarkryssaren Potemkin var en film som fastnade på näthinnan då jag fann den väldigt speciell för sin tid. Frågan är bara varför det skulle ta mig hela 3 år innan jag äntligen fick se filmen, men bättre sent än aldrig.

Filmen är uppdelad i 5 olika "delar" och större delen av filmen utspelar sig på Potemkin. Redan från start märkte jag av vilken politiskt/satirisk inverkan filmen måste ha haft när den kom, kanske tur att filmen kom två decennier EFTER att revolutionen varit. De flesta filmer (av de som jag sett) ifrån denna tiden har ofta någon form av propaganda film. Potemkin är inget undantag, men det finns något mer i denna film. Det som  jag tycker gör den unik i sitt slag är att det finns ett grymt bra filmspråk och den är väldigt rå, speciellt för att vara ifrån 1925. Efter lite efterforskningar så fick jag reda på att just denna film har haft en stor censur i många delar av världen. I Sverige släpptes inte filmen förrän fram  på 1950-talet.

Sen känns det lite kliché att ta upp det som är filmens höjdpunkt, då i stort sett ALLA filmkritiker höjer denna scen till höjderna, nämligen den berömda trappscenen. Men vad ska man säga, det är ju bara så himla bra! Det ger verkligen bilden av hur rått det faktiskt var när revolutionen bröt ut och så mycket blod som det faktiskt är med där har jag nog aldrig sett i en film ifrån 20-talet. För mig var det oerhört starkt att se alla dessa människor som flyr ner för Odessatrappan ifrån soldaterna.

Jag har full förståelse för att denna filmen har haft en stor inverkan på filmhistorien då det måste varit en ganska så kontroversiell film när den kom i mitten på 20-talet. Den må vara lite ur tiden kanske och det finns säkert många andra politiska aspekter i denna ryska propaganda film som jag nu med stolthet åter ställer in i filmhyllan igen.

Bästa filmen jag sett? Nej inte direkt, men det är kul att pricka av dessa tidlösa klassiker som man ska ha sett när man är en filmnörd som jag faktiskt är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar