lördag 20 oktober 2012

#245 - The Stranger

Original titel: The Stranger
Svensk titel: Främlingen
Land: USA
Längd: 95 min
År: 1946
Regissör: Orson Welles

En tysk krigsförbrytare som har kommit undan och lever i godan ro i en småstad i Connecticut planerar att gifta sig med en kvinna helt utan misstankar om hans förflutna. Men han anar inte att FBI är ute efter honom.


Kändes lite kul att se ännu en film-noir film såhär precis efter att ha sett Notorious! då båda filmerna går under samma tema och är ifrån samma år. Denna gång är det Welles som står för regi (och även skådespel) och personligen kan jag tycka han gör sig bättre som regissör än skådespelare.

Storyn var helt okej och höll intresset uppe. Skådespelet kände jag kunde ha varit snäppet vassare, men det var ändå godkänt. Den tekniska delen i filmen är nog det som jag hyllar mest! Några riktigt snygga och intressanta vinklar + övergångar gjorde att filmen var kul att se. Slutscenen var det bästa i hela filmen och höjde mitt betyg lite. En skön rulle att dra såhär på en lördagskväll när man bara vill unna sig en skön kriminalare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar