fredag 19 oktober 2012

#243 - Natural Born Killers

Original titel: Natural Born Killers
Svensk titel: Natural Born Killers
Land: USA
Längd: 118 min
År: 1994
Regissör: Oliver Stone

Mickey (Woody Harrelson) och Mallery (Juliette Lewis) har på kort tid mördat över femtio människor och framställs som superstjärnor i massmedia. De överfaller oskyldiga helt slumpmässigt, och lämnar alltis överlevande så att denne kan berätta för omvärlden. Wayne Gale Robert Downey Jr.), reporter för TV programmet "American Maniacs", följer deras spår. Hans jakt efter sensationer och höga tittarsiffror kommer att få fruktansvärda konsekvenser.



Rent visuellt så är detta en väldigt twistad och vrickad film, om man nu kan uttala sig så. Det är snabba och intensiva klipp hela filmen igenom. Mer eller mindre. Men sen finns det även en satirisk vinkel i relationen mellan massmedia och våld. Stone tar oss in i en intressant diskussion som berör ämnet och detta via filmen i en väldigt kontroversiell stil.

Jag gillade själva satir-delen hela filmen igenom. Det är en helt vrickad film, som jag skrev tidigare. Dessvärre kunde jag känna att det blev för mycket i och med att filmen var i samma stuk hela vägen. Kändes som att titta på en två timmar lång musikvideo ungefär. Den första halvtimmen satt jag verkligen och njöt av varenda minut då jag kände att filmen var väldigt originell i sitt berättande. Men detta förlorade sin charm då man snabbt blev mättad på det. Eller jag blev det iallafall.

Intressant film dock! Det ska verkligen stryka under. När man själv är insatt i massmedier (då jag studerar det) så var det en fröjd att se den satiriska vinklingen på det. Visst, den är extremt överdriven. Men det blir ett effektivt sätt att gestalta ämnet på. Ihop med några sköna skådespelar insatser och lite intressanta kameravinklar så blev det en skön rulle allt som allt. Tveksamt på om detta blir någon film man kommer se igen. Kul att ha sett den dock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar