onsdag 17 oktober 2012

#242 - Nosferatu - Phantom der Nacht

Original titel: Nosferatu - Phantom der Nacht
Svensk titel: Nosferatu - Nattens vampyr
Land: Västtyskland/Frankrike
Längd: 107 min
År: 1979
Regissör: Werner Herzog

Fastighetsmäklaren Jonathan Harker besöker den mystiske Greve Dracula på dennes slott i Transylvanien. De ska göra upp om en husaffär, men deras möte leder till ödesdigra händelser då greven blir besatt av Harkers vackra hustru, Lucy.


Egentligen vill jag verkligen inte göra såhär. Det är helt politiskt inkorrekt. Men jag har inget annat val än att hänvisa till mitt tidigare inlägg till originalet på denna film Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) då denna remaken gjorde mig väldigt besviken. Till skillnad ifrån originalet så har denna kanske en mer mystisk atmosfär över sig, men jag gillade den inte. Helt fel av mig att skriva såhär. Men läs och se hellre original filmen som är så sjukt mycket bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar