lördag 30 november 2013

#276 - Amores Perros

Engelsk titel: Amores Perros
Svensk titel:
Älskade Hundar
Land:
Mexico
Längd: 153 min
År: 2000
Regissör: Alejandro González Iñárritu

Tre historier om tre skilda samhällsklasser. Rika tv-människor, arbetare och hemlösa länkas samman i en berättelse om våld, svek, beställda mord, vacker kärlek och hundslagsmål.



Innan jag går in på filmen så vill jag åter ta upp hur mycket jag älskar denna bok för möjligheten till att uppleva nya filmer ifrån nya länder! Det är inte varje dag jag sätter mig ner och tittar på mexikanska filmer direkt. Precis som sammanfattningen av filmen säger så är detta alltså en film som är tre olika historier vilket länkas samman utifrån en händelse i filmens inledning. Egentligen är jag inget fan av denna typen av berättande, men man kan ju inte alltid få som man vill.

När jag tänker tillbaka på filmen så vill jag först och främst framhäva filmens otroliga realism. Filmen inleder med en text som säger att "inga djur har kommit till skada under inspelningarna", men hur de fått till de (spoiler) döda hundar som är med i filmen är helt otroligt i så fall. Jag känner fortfarande att de har dödat hundarna och tagit med dem i filmen. Detta säger ganska mycket om min realistiska upplevelse i filmen, eller hur?

Två av tre historier fann jag otroligt intressanta att följa. I sin helhet så känner jag att filmen hade mycket att säga. Med tanke på att varje historia har något med hundar att göra så visar inte detta bara på hur människor behandlar sina djur. Utan även hur vi behandlar varandra - människor emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar